Internetfraude

Internetfraude is vandaag alomtegenwoordig. De meeste Belgen kwamen intussen al eens in aanraking met een poging tot online fraude.

Fraudeurs vissen naar persoonlijke bankcodes van hun potentiële  slachtoffers, door zich voor te doen als een gekende of vertrouwde organisatie. Hun modus operandi: ze sturen hun slachtoffer een e-mail, sms, WhatsApp, berichtje via sociale media, …). Dat bericht bevat een link naar een – vaak nagenoeg perfect - nagemaakte website, waarop het slachtoffer persoonlijke bankcodes invoert. Wanneer ze die persoonlijke bankcodes kunnen bemachtigen, voeren fraudeurs in naam van het slachtoffer transacties uit en plunderen ze de rekening.

Ondertussen is er ook een verschuiving richting andere fraudevormen zoals beleggings-, factuur-, hulpvraag- of kluisrekeningfraude, waarbij het slachtoffer wordt overgehaald om zelf geld over te maken. Fraudeurs maken gebruik van verschillende kanalen - zoals email, brief, telefoon, sms, sociale media en whatsapp - en plegen de fraude in naam van verschillende organisaties en instellingen zoals banken, overheidsadministraties, telecomoperatoren, nutsbedrijven, enz.

Je kan jezelf op heel wat manieren beschermen tegen phishing. De vuistregel is: klik nooit zomaar op een link. We zijn vaak druk en haastig bezig op onze smartphone, en dan even snel klikken op een link in een bericht of bij het installeren van een app, is niet altijd verstandig!

Blijf je graag geïnformeerd over de meest recente cyberdreigingen? Installeer dan zeker de Safeonweb app. Via de app word je op de hoogte gebracht van frauduleuze berichten die in omloop zijn.

Labels