Moet ik mijn bewakingscamera(s) aangeven?

Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe Camerawet van kracht. Die introduceert een nieuw aangiftesysteem voor bewakingscamera’s. Het plaatsen en gebruiken van bewakingscamera moet voortaan worden meegedeeld aan de politiediensten via het centrale e-loket dat beschikbaar is via volgende link : 

http://www.aangiftecamera.be/camera

Aanmelden is gratis. Door je te identificeren door middel van je elektronische identiteitskaart, burgertoken, of de unieke veiligheidscode via een mobiele applicatie, kan je de camera(s) registreren.

 

Let op: er moet een aangifte worden ingediend per plaats die door camera’s wordt bewaakt. Als er verschillende plaatsen worden bewaakt door éénzelfde camerabewakingssysteem, dan kan de aangever al deze plaatsen registreren binnen één sessie, zonder zijn identificatiegegevens opnieuw te moeten ingeven.

Dat betekent meteen dat alle eigenaars van camera's die bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) reeds bekend waren, zich binnen de twee jaar opnieuw moeten registreren. Wie z’n camerasysteem niet (opnieuw) aanmeldt, riskeert een boete tot 20.000 euro. 

Een gebruikershandleiding van dit nieuwe aangiftesysteem is beschikbaar op www.BeSafe.be.

Heeft je een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk "Camera" van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op het volgende nummer: 02/739 42 80 of op het mailadres  helpdeskcamera@eranova.fgov.be.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Middelkerke via het contactformulier of telefonisch via 059 312 312.